torstaina, tammikuuta 20, 2005

Matka ja vakuutus

Kävin tänään kyselemässä matkatoimistoilta lentoja Japaniin. Lähtöpäivän olisi tarkoitus olla 31.3 ja paluupäivän 23.12. Yritin kysellä lentoja suoraan Nagoyaan, mutta suurin osa matkatoimistoista ei tarjonnut lentoja sinne, ja nekin tarjoukset jotka sain, olivat kohtuuttoman kalliita. Päädyin siis lentämään Osakaan ja sieltä junalla Nagoyaan. Olin selvästikin liikkeellä turhan myöhään sillä 31.3 lennoille oli vain muutamia paikkoja jäljellä. Sain kuitenkin varattua matkani Kilroyltä siten, että paluulento on jo 22.12.
Hintaa matkoille kertyi suolaiset 1122,32€, joka on kuitenkin halvin saamistani tarjouksista. Hinta sisältää Kilroyn opiskelija-alennukseen oikeuttavan kansainvälisen opiskelijakortin ja matkaturvan. Matkaturva takaa sen että saan peruutustilanteessa rahani takaisin, lukuun ottamatta 40€ peruutusmaksua. Ilman matkaturvaa olisin jäänyt tappiolle 50% lentojen hinnasta eli yli 500€.
Tässä välissä varmaan tulee mieleen, että miksi minä matkani peruisin. No, JASSO-stipendihän maksaa matkat, jos stipendin sattuu saamaan. Kuitenkin tieto stipendin saamisesta tulee vanhojen merkkien perusteella vain pari viikkoa ennen matkaa, jolloin on jo pari kuukautta liian myöhäistä hankkia lippuja. Matkan korvaaminen tapahtuu hieman oudosti, eli siten, että Japanista ilmoitetaan stipendin saamisesta ja pyydetään perumaan hankitut lennot. Tämän jälkeen he ostavat SAMAT lentoliput moninkertaisella hinnalla takaisin. Kuulostaa typerältä, mutta sellaista tämä byrokratia on.

ISEP:ltä tuli myös tänään postia, jossa he tiedottivat minua siitä, että minun on otettava ISEP:n pakollinen matkavakuutus joka maksaa 42$ kuukaudessa. Vakuutus tuntuisi olevan kohtuullisen kattava. Kävin kuitenkin omassa vakuutusyhtiössäni(IF) tiedustelemassa ISEP:n vakuutusehtojen kanssa kannattaisiko minun ottaa myös suomalainen matkavakuutus ISEP:n vakuutuksen lisäksi. Vastaus oli hieman yllättäen kielteinen. IF:n matkavakuutuksessa ja ISEP:n vakuutuksessa oli suurin osa korvattavuuksista päällekkäisiä, eikä korvauksia saa kuitenkaan kuin vain yhdestä vakuutuksesta, joten olisi turha maksaa kahden vakuutuksen hintaa. Päädyin siis ottamaan vain pakollisen ISEP:n vakuutuksen.

Olen myös pohdiskellut mistä saisin puuttuvat 2 opintoviikkoa luottokorttihakemustani varten. Tältä keväältähän minulle ei opintoja pahemmin pääse kertymään koska ehdin lähteä reissuuni ennen kuin kevään kursseista pidetään tenttejä. Minun siis täytyy saada nuo 2 ov aikaan itsenäisillä suorituksilla. Tällä hetkellä olen suorittamassa Ohjelmointityö kurssia, josta saan 1,5 opintoviikkoa. Eli vielä pitäisi keksiä, mistä saada tuo puuttuva puolikas.

1 Comments:

Anonymous Anonyymi said...

Olen itse suunnitellut keskustella blogimerkinnässäsi on uskomattoman realistinen. En valita kuulla jotain täysin uutta tämän vuoksi olen todella tarjota samanlaista sivuston sisällä minun Yhdysvaltoja aikana asiaa niin tämä tietty auttaa?? S kaikille paljon. Pystyin hyvä etsiä tietoa aiheesta ja huomasi suuren määrän blogeja, mutta toisin kuin. Kiitos paljastava niin paljon sisällä sivuston.

17 helmikuuta, 2013 02:14  

Lähetä kommentti

<< Home